2e rit “Over dijken en bossen”

De lucht is grijs en het voelt van moekerig aan, dus zeker niet koud. Benieuwd wat de dag gaat brengen. Ik draai de choke vol open en na de contactsleutel te hebben omgedraaid start ik de motor. Het geluid van de boxer klinkt luid in mijn schuurtje en al zittend duw ik de R1100RT achteruit het geasfalteerde weggetje op. Zonneklep van de helm naar beneden en met een beetje gas erop rijd ik de dijk op. Als ik het dorp door ben mag de choke dicht en kan er wat gas bij, op naar Wezep waar we met een aantal motorrijders elkaar op zullen wachten om uiteindelijk naar Doorn te rijden om vandaar met DOM op pad te gaan.

DOM is de afkorting van Dienders Op Motoren en dat zijn in dit geval allen leden van de BNMO afdeling Politie die hun gezamenlijke hobby, namelijk motorrijden, ten uitvoer brengen.

Op de parkeerplaats naast de A28 bij Wezep is nog voldoende plaats om de motor op de bok te zetten. De helm weer af en de handschoenen uit en ik heb het bovenste knoopje van de jas nog niet open of ik hoor de big twin al van de eerste reisgenoot en even later voegen 2 boxers zich bij ons. Handen schudden mag niet maar met de handschoenen aan is een boks waarschijnlijk wel toegestaan. Namen van de voor elkaar onbekenden worden uitgewisseld en vanaf dat moment zijn we dus echt bekenden van elkaar. Nadat de volgorde van rijden is afgesproken worden de machines gestart en gaan we dus in slagorde richting Doorn.

Zo’n tachtig kilometer verder draaien we het terrein van ‘de Basis’ in Doorn op en plaatsen we de motoren, met toestemming, naast elkaar op het plein voor het gebouw. Binnen is de koffie bruin en staan de verse koeken klaar. Binnen een klein uurtje zijn alle ‘bikers’ gearriveerd en staan er 10 motoren voor ‘de Basis’ en zijn er twaalf enthousiaste leden die uitkijken naar een dagje motorrijden.

We hebben Michel Menning, politie rij-instructeur en eigenaar van een verkeersschool, bereid gevonden ons deze dag te ondersteunen en hij heeft dan ook de route voorbereid. Zittend op zijn Indian Roadmaster gaat hij ons voor in wat later een onvergetelijke dag zou worden.

Best wel indrukwekkend als we in kolonne door Doorn trekken. Niet lang na ons vertrek komen we onze eerste hindernis tegen namelijk de Neder Rijn maar gelukkig is er een pont en kunnen we naar de overzijde waar we de dijk op gaan en kunnen genieten van het mooie uitzicht over het water en het polderlandschap. Vandaag geen luchten zoals geschilderd door de ‘Haagse School’ maar een grijze deken, toch is het er niet minder mooi om.

Zoals de rivier meandert zo volgen de dijken en we zwieren door de bochten. Het is niet druk en in een gestadig tempo is het genieten geblazen.

Na een uurtje stoppen we even om de benen de benen te strekken en wat afspraken te maken over de vervolgroute. Michel legt uit dat we deel door Arnhem zullen rijden en geeft aan hoe het handig is om voor verkeerslichten naast elkaar te gaan staan, twee aan twee, waardoor we compact zijn en zo allen bij groen door te kunnen rijden terwijl als achter elkaar zouden blijven rijden de laatste waarschijnlijk zouden moeten stoppen voor rood licht. Er waren trouwens wel meer handige tips van Michel. Maar goed voordat we Arnhem aan zouden doen nog een stuk dijk en een gebied dat zeker tot de Betuwe behoorde, lettend op de vele fruitbomen. Door de goede afspraken waren we Arnhem zo door en konden we landen  bij de ‘De Landing’ in Schaarsbergen. In dit laagdrempelig en herkenbare ontmoetingscentrum, dat een regionale inloop- en huiskamerfunctie heeft voor militairen en veteranen zijn ook wij van harte welkom voor een lunch die en snel wordt geserveerd en ons zeer goed smaakt.  We verblijven er een uur zodat we redelijk uitgerust en voldaan aan het vervolg konden beginnen, de Veluwe.

Via mooie wegen door de bossen van de Veluwe, het voordeel van een motor is dat je het bos ook echt kunt ruiken, kwamen we bij onze volgende stop namelijk Radio Kootwijk. Een zeldzaam gebouw midden in de natuur en van een prachtige architectonische schoonheid. Het kon niet anders dat hier heel wat plaatjes werden geschoten. Het vervolg was zeker niet minder mooi en qua timing verliep de reis prima totdat we in Barneveld op een file stuitten die de oorsprong vond in een aanrijding waarbij twee auto’s een deel van de weg blokkeerden. We verloren wat tijd en dit leidde tot een listige kunstgreep, we blijven toch dienders, door de achterste motorrijder een rotonde vast te laten zetten tot onze stoet voorbij was en hij weer achteraan aansloot. Zo waren we binnen de geplande tijd weer op ‘de Basis’ en konden we aan een frisje.

Omdat het de laatste rit was voor DOM dit seizoen sloten we af met een diner. Hadden wij even mazzel dat we een Indische maaltijd kregen voorgeschoteld, we lieten het ons smaken. Afsluitend met spekkoek en ijs kwam ook een eind aan de dag en ging ieder weer zijns weeg. Er waren er die nog ruim een uur moesten rijden want er waren leden uit Brabant, Groningen, Gelderland, Drenthe, Utrecht, Overijssel en Noord en Zuid Holland aanwezig. Kennelijk was de dag toch minder vermoeiend dan gedacht want voor dat de echtelijke sponde werd opgezocht werden de eerste fotografische beelden van de dag al gedeeld op social media. Het was ook een mooie dag.